سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برخی سکوت ها از پاسخ دادن رساترند . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

اخلاق و عرفان Ethics & Irfan

نظر حضرتعالى در مورد عرفانى که قائل به «طریقت»، «وحدت وجود و موجود»، «حلول»، «اتّحاد»، «مهدویّت نوعیّه»، «صلح کل»، «ترک عبادت» و «اتیان محرّمات»  مى باشد، چیست؟ با توجّه به این که داشتن این گونه عقاید، مستلزم انکار ضرورى دین مى باشد، آیا این گونه افراد در حکم بقیّه کفّارند؟ و اگر کسى قبلاً در سِلک مسلمان ها بوده ولى بعدها در اثر ارتباط با این فرق، داراى چنین عقایدى شده باشد و عقایدش را هم براى دیگران اظهار کند، آیا چنین کسى در حکم مرتد است؟ 

پاسخ از دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی : فرَق صوفیّه عموماً گرفتار انحرافاتى هستند، بعضى بیشتر و بعضى کمتر، کسى که عقاید فوق را داشته باشد، مانند «حلول» و «اتّحاد» و «وحدت موجود» (نه وحدت مفهوم وجود) و «ترک عبادت» و «انکار محرّمات»، به گونه اى که مستلزم انکار توحید یا نبوّت شود در سلک کفّار است و اگر قبلاً مسلمان بوده و سپس به این عقائد معتقد شده، مرتد است و تا آنجا که ممکن است باید در رفع شبهات آنها از طرق منطقى کوشید و اگر ممکن نشد باید از آنها دورى کرد.



  • کلمات کلیدی : مقام توحید

  • ::: شنبه 86/4/2 ::: ساعت 7:41 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    نقش استاد اخلاق و مرشد در تکامل انسان چیست؟

     

    حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله : اگر استاد و مربی پیدا شود که نقش مهمی دارد.
    آن که یافت می‌نشود آنم آرزوست
    .
    بعضی درس اخلاق می‌گویند، بعضی معلم اخلاق‌اند، بعضی راهنما هستند. این ‏راهنما یا استاد، گذشته از این‌که کلیات و تئوری را می‌داند باید روانشناس خوبی هم ‏باشد تا خصوصیات اشخاص مختلف را درک کند. بعضی از کارهاست که برای یک شخص ‏خوب است و برای دیگری بد
    .
    داروها همه‌اش برای همه
    ‎ ‎افراد خوب نیست. دارویی که برای یک نفر شفا است ‏برای دیگری سمّ است. بعضی از پژوهشگران پزشکی ٢٥٠٠‏‎ ‎نوع سر درد کشف کرده‌اند ‏‏(حدود ١١ سال قبل) و شاید الآن به ٥٠٠٠ رسیده باشد این فقط یک گوشه از بدن ‏است، روح که اسرار اعجاب‌آمیزتری دارد.
    خلاصه کسی باید استاد و راهنما باشد که خصوصیات روحی آدم را بداند، بگوید ‏فلان کار برای تو این گونه خوب است برای فلانی آن گونه. اگر واقعاً کسی باشد که این ‏خصوصیات را داشته باشد و لحظه به لحظه انسان را راهنمایی کند، نعمت خوبی است ‏اما بسیار کم نصیب آدم می‌شود






    ::: جمعه 86/4/1 ::: ساعت 9:0 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    <      1   2   3